Komposisi bahan perabot plastik

- Dec 17, 2020-

Plastik adalah bahan organik molekul tinggi yang terbuat dari resin semula jadi atau sintetik sebagai komponen utama, dengan pengisi, plastik, penstabil, pelincir, pigmen, dan bahan tambahan lain yang sesuai, dan dibentuk di bawah suhu dan tekanan tertentu. Resin merujuk kepada polimer organik yang biasanya mempunyai julat penukaran atau lebur apabila dipanaskan, dibasahi oleh daya luaran semasa penukaran, dan padat atau separa pepejal atau cair pada suhu bilik.


(1) Resin sintetik Ia adalah sebatian polimer sintetik. Ia adalah bahagian plastik yang paling asas. Ia memainkan peranan pelekat dan menentukan sama ada sifat pemanasan plastik adalah termoset atau termoplastik. Komponen ini mempengaruhi sifat utama plastik. Sebilangan plastik diberi nama berdasarkan resin sintetik, seperti resin epoksi.


(2) Pengisi Ia adalah beberapa bahan serbuk atau berserat yang agak lengai dalam formulasi plastik. Tujuan penambahan pengisi adalah untuk mengurangkan kos sambil meningkatkan sifat mekanik, ketahanan haba, dan sifat elektrik plastik. Biasanya, pengisi ditambah dalam 40% ~ 70%, dibahagikan kepada pengisi bukan organik dan organik. Pengisi bukan organik merangkumi tanah liat, serbuk talcum, asbestos, dll., Dan pengisi organik merangkumi tepung kayu, kertas, kain, dll.


(3) Plasticizer Perannya adalah untuk meningkatkan kelancaran dan kelenturan plastik, mengurangi kekakuan dan kerapuhannya, dan membuat plastik mudah diproses dan dibentuk. Pemplastik mesti mudah dicampur dengan resin, turun naik rendah, tidak beracun, stabil pada cahaya dan panas, dan tidak mudah terbakar.


(4) Stabilizer: Fungsinya adalah untuk mencegah plastik merosot dan terurai akibat panas, oksigen, dan cahaya selama pemrosesan dan penggunaan, sehingga dapat memperpanjang umur pakai plastik. Jenis penstabil termasuk antioksidan, penyerap ultraviolet, dan penstabil haba. Penstabil tidak boleh terurai semasa proses pengacuan plastik, tahan terhadap kakisan air, minyak, dan kimia, dan mudah dicampur dengan resin.


(5) Bahan pewarna Fungsinya adalah membuat plastik mempunyai warna tertentu. Pewarna juga dibahagikan kepada pigmen bukan organik dan pigmen organik. Pigmen bukan organik stabil, tetapi daya pencelupan legap dan lemah; plastik lutsinar perlu dipadankan dengan pewarna organik untuk menjadikan warnanya cerah.


(6) Ejen pengawetan Untuk mendapatkan plastik termoset, ejen pengawetan mesti ditambah.


(7) Peranan pelumas&# 39 adalah untuk mencegah plastik melekat pada peralatan logam atau acuan semasa proses pengacuan, menyebabkan kesukaran untuk melakukan pembongkaran. Pelincir juga dapat menjadikan permukaan produk plastik cerah dan cantik. Pelincir yang biasa digunakan adalah asid stearat dan bariumnya, kalsium, dan jumlahnya adalah 0.5% hingga 1.5% plastik.


(8) Bahan tambahan lain. Sebilangan produk plastik menghasilkan elektrik statik kerana geseran semasa penggunaan, yang menimbulkan bahaya keselamatan tertentu. Pada masa yang sama, mudah menyerap habuk. Pada masa ini, agen antistatik diperlukan. Artikel ini juga merangkumi bahan tahan api, agen berbuih, agen pendarfluor, dll.